luktar gott

...om det till slut färdiggräddade brödet. Ända ut i trapphuset har ett doftspår spridit sig:) Haha, revansch, för baket har sannerligen både haft sina toppar och dalar!! Först var det ju själva surdegskulturen som var så fin och bra i början, för att därefter börja anta en mer kräkig ton... Och sen nu när jag skulle grädda bröden, som båda, enl receptet skulle få plats på samma plåt, så tyckte jag att bröden såg fina och klara ut e utsatt tid. Dessutom använde jag mig t o m av en sån där stektermometer för att avgöra när brödens slutliga innertemperatur uppnåtts - 95°C. Men trots det så visade det sig, då jag skulle stjälpa upp bröden på ett bakgaller för svalning, att där de satts ihop m varann så var de också totalt ogräddade!! AHH, vad göra?! Tja, jag lät bröden först gräddas kvar i ugnen (dock upp-och-ned-vända) ett tag till för att sedan stänga av ugnen och låta plåten stå kvar i eftervärmen. Och jag tror faktiskt att det funkade. Kanske inte världens snyggaste, men vaddå, huvudsakaen är väl ändå att det smakar? (Vilket åtminstone jag tyckte att det gjorde. Lite mustigare, lite bättre och lite fiiinare än det vanliga baket...) Och nästa gång (inom en snar framtid) jag bakar brödet ska jag definitivt överträffa förstaförsöket...)






OBS! Receptet till brödet som alltså varit mitt mål de senaste dagarna är alltså Heléne Johanssons (Brunkebergs konditori i Sthlm). Och namnet var Brunkans Långa: http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=40812

Godnatt!

/MBee




Kommentarer
Postat av: Malin

Tack det samma! :)

2009-09-29 @ 18:49:11
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0