schabloner

...blev det på gårdagens yoghurtbröd. Riktigt snygga eftersom jag fick hjälp m ritandet och klippandet av 2 entusiastiska och duktiga assistenter. (5 och 6 år) Ett tips: Låt barnen hjälpa till m bakningen; det är mkt uppskattat och när bröden var klara så är det ju såklart "deras bröd" :) Nu brukar man ju visserligen säga att det är insidan som räknas, men jag tror att jag hoppar det just denna gång. Bröden blev nämligen jättekonstiga!!! Har gjort receptet en gång tidigare, med vad jag såg som godkänt resultat. Men igår...tja...dåligt jästa...ogräddade inuti...och m mkt färg utanpå. Vad 17 gjorde jag för fel?!? Har i efterhand funderat mig fram till att jäsningen ev skulle kunnat bero på min ovana hantering m färsk jäst. Brukar ju använda torrjäst, men nu hade jag köpt lite färsk jäst till surdegsbrödet. Kan helt enkelt ha råkat ta död på den:) Sen kom jag faktiskt på en till sak just i skrivande stund. Det här m att det är så trevligt m en snabbfunktion på ugnen...Tänk om jag glömde vrida om till vanlig värme när den väl var uppvärmd... Pinsamt isåfall! Aja, här är iaf ngra bilder fr igår. (Finns även bilder på småbagarna men de får nog hållas anonyma, tror jag!




Kolla, vad duktiga de var på att klippa!





(O)jästa och färdiga för ugnen!





De färdiga snyggbröden. (...Eller ja, degklumparna då! ...Fast barnen klagade inte på bröden. Antingen så var de så upptagna m att de hade deltagit i processen att de bortsåg fr det lr så har de helt enkelt inte fullt utvecklade smaksinnen ännu...)


Nej, nu ska jag gå och fixa ihop surdegsdegen till bröd (förhoppningsvis). Blandade ihop degen till Brunkans långa i morse innan skolan och e 25 min arbetande av degen hade jag lyckats samla på mig ett par tre blåsor på högerhanden lagom till föreläsningen i medicinsk kemi. Toppen;) ...Den färdiga degen luktar iaf inte lika illa som surdegen e att ha fått kalljäsa under dagen och det måste väl ses som positivt?!


Hej hej!

/MBee




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0