surdegspremiär

Jajamen, äntligen har det blivit av:) Har ju pysslat m brödbakning rätt så länge nu, så surdegsgrejen kändes liksom som ett naturligt steg i rätt riktning. Iof så har väl tanken funnits där mer lr mindre under det senaste året, men gissar att det är lathet och prestationsångest som har fått mig att tveka till nu. Var dock ett mkt trevligt reportage i senaste MedMeratidningen som fick agera katalysator och efter att ha läst om Heléne Johansson och hennes Brunkebergs, så kände jag mig motiverad att kasta mig ö receptet på grahamssurdegen: http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=40826

Som sagt så är jag totalgrön när det kommer till sånt här men tillvägagångssättet kändes trevligt och under hela "dag 1" så gick jag omkring och tänkte på degen  och att den skulle "matas" på kvällen. (Ganska stört, jag vet;)So far so good...





Men redan nästa dag var det slut på det roliga. Plötsligt luktade min fina surdeg kräks!!! Jag blev sjukt stressad och googlade mig fram "till de som vet bättre" och tyckte mig trots allt snart märka av en viss trend på inläggen som berörde ämnet. Surdegar luktar tydligen allt annat än gott! Och därmed drog jag slutsatsen att det trots allt var lugnt och att blandningen höll sig inom normen;) Men. Den där trevliga känslan som jag kände av tidigare har liksom ännu inte velat infinna sig åter;)

























Nej, nu ska jag ta och cykla iväg till stan och inhandla nån plastlåda lr liknande som brödet kan jäsa i. Brunkans långa: http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=40812 ska det bli. Fast först ska jag sätta igång en deg till ett yoghurtbröd, som finns i min bok, MATBRÖD, av Tulla Grünberger. Måste ju ha nåt till soppan;)

So long!

/MBee


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0